De uit Nederland meegenomen port is na 2 weken bijna op.
Vanuit de Spaanse plaats Braganca is het niet meer dan een halve dag rijden
naar Porto in Portugal. Een betere reden om daar dan met de camper heen te gaan
is volgens mij niet te bedenken. En inderdaad, hier in Porto leeft men van de
port. Of eigenlijk, niet in Porto zelf maar in Gaia,het kleinere, vrijwel
onbekende stadje aan de andere kant van de rivier de Douro.
Daar zijn al die
beroemde portkelders. Ik heb daar in een klein winkeltje, in een niet
toeristisch zijstraatje een paar leuke flessen ingeslagen. Niet te veel, want ik
moest nog wel naar de camper kunnen fietsen.
En ik heb natuurlijk ook de kans waargenomen om de stad
Porto te bekijken. Een mooie, heel oude stad, waar in tegenstelling tot
bijvoorbeeld Amsterdam, nog gewone mensen wonen. Geen “Dourogordelgedoe” dus.
Maar van een hele dag door een stad dwalen word je moe. Moe van het lopen, maar
ook van kijken naar al die oude huizen en barokke kerken. Daarom ben ik op zoek
gegaan naar een rustpunt in de vorm van een museum. Dat is het fotografiemuseum
van Portugal geworden. Gevestigd in een oud (uiteraard) en voor een museum
totaal ongeschikt gebouw. De foto’s vond ik niet veel voorstellen. Maar wel
leuk was dat ze een paar zalen hadden met de geschiedenis van de
fotoapparatuur. Van oude, houten glasplatenkasten van rond 1900 tot redelijk
moderne digitale camera’s.
Daar zo rondkijkend bedacht ik dat ik zelf eigenlijk al een
flink stuk geschiedenis begin te worden. Mijn eerste camera stond er ook bij.
Een Agfa Clack (spelling?) uit de jaren 50. Zo’n vierkant doosje met een heel
klein kijkgaatje waar je je hand voor moest houden. En dan zag je nog bijna
niets. Daar moest een rolfilm in met 8 opnames van 6 bij 9 cm. Ook mijn volgende
camera, van een oom gekregen (of geleend en nooit teruggegeven), met zo’n balg
die je uit moest klappen. Waar later een klein gaatje in kwam, waardoor alle
foto’s vlekken kregen. En natuurlijk mijn lievelingscamera, de dubbeloog
reflexcamera. Mijn droom was een Rolleiflex, maar wegens geldgebrek werd het
een Yamaha. Fotograferen doe ik er niet meer mee, maar ik pak hem nog wel af en toe op, kijk er dan in, draai er wat aan en laat hem dan zo mooi klikken.
Daar zo rondlopend en kijkend dacht ik, terwijl ik gemakzuchtig digitaal met mijn mobiel liep te fotograferen: ik heb inmiddels zo
veel “verleden”, er hoeft alleen nog maar een “O” voor, dan ben ik het verleden
. . .
Een Yamaha?? Ik denk dat u een Yashica bedoelt: een 'D', een 'LM' of een 'Mat'.Op de foto staat trouwens een Zeiss Ikoflex 1c. Met òf een Novar Anastigmat als opnamelens, òf -als je mazzel hebt- een Carl Zeiss Tessar. Ik ken ze goed: heb zowel de Yashica Mat en de Ikoflex 1c met Tessar en fotografeer er gewoon mee. De negatieven worden gescand en leveren ge-wel-di-ge prints op: 1x1m. is vaak goed haalbaar. Gewoon blijven gebruiken die Yashica, dus!
ReplyDelete