Friday, April 7, 2017

ZIENDEROGEN ZUIDWAARTS-7: De (on)macht van een muur


We moeten muren maken om ons te beschermen, lezen we in de krant. Het idee er achter is altijd hetzelfde: er zijn mensen die je niet tot de jouwe rekent, je hebt daar last van en je wilt ze buitenhouden. Maar het bouwen van een muur kost een hoop moeite en geld. Is zo’n muur daarom wel effectief?
Een paar voorbeelden uit het verleden. De Chinese Muur, een vreemd geval. Eeuwen lang aan gewerkt. Geen idee of die nut gehad heeft, maar nu is het trouwens is het wel een belangrijke toeristische attractie. Leuk, maar het was niet de bedoeling.
De Romeinen bouwden de Muur van Hadrianus was bedoeld om de Schotten tegen te houden. Waarom? Toen die klaar was, zijn de Romeinen vertrokken. De Berlijnse Muur en de verlengde daarvan, het IJzeren Gordijn. Die was juist bedoeld om mensen binnen te houden. Ook niet gelukt. Het systeem ging op de fles. En nou die “big, beautiful wall” van Donald Trump – als die er ooit komt – wordt die wel effectief?

Ik ken maar één muur tussen twee landen die echt werkt. Een natuurlijke muur: de hoge bergen tussen Frankrijk en Spanje, de Pyreneeën. En weet je wat die doet? Die houdt heel effectief het slechte weer tegen. Ik weet het zeker. Op zondag 2 april was ik in het Franse plaatsje Vieille-Aure, vlak bij de Spaanse grens en was het gemeen, koud winterweer: ’s morgens sneeuw en de rest van de dag bewolkt en buien. Maar toen ik via de Tunnel van Bielsa aan de andere kant van “de muur” was, reed ik recht het prachtige zomerweer van Spanje in. Kijk, daar heb je wat aan. Die muur heeft geen cent gekost en is nog echt mooi ook. Ik zou hier komen kijken, Mr. Trump. Probeer voor die prijs maar eens zo’n mooie, grote muur te maken. Dan heb je nog eens een “deal”.

1 comment:

  1. Die muur houdt uiteindelijk niemand binnen en niemand buiten. Die wil Trump dus uiteindelijk niet. Veel plezier Jaap!

    ReplyDelete