Sunday, April 2, 2017

ZIENDEROGEN ZUIDWAARTS-5: Schone schijn



Vandaag (donderdag, 30 maart) ben ik 7 dagen onderweg. Morgen hoop ik mijn eerste doel te bereiken: de Pyreneeën. Niet dat ik haast gehad heb, maar het doel was wel om naar het zuiden te komen. Dwars door Frankrijk, via B-wegen, maar wel zonder onnodige omwegen. Wat me tijdens deze week opgevallen is, is dat ik de indruk heb dat Frankrijk een minder ingeslapen land lijkt dan een paar jaar geleden. Van noord naar zuid rijdend, ten westen van Parijs, de grotere steden mijdend, ben ik door heel veel kleinere steden, dorpen en dorpjes gereden. En eigenlijk waren daar maar weinig van die totaal ingeslapen, stille dorpjes bij die ik me van vroeger kan herinneren. Of misschien is dat gewoon een “alternatieve herinnering”, een variatie op “alternatieve feiten”?


Vrijwel overal in de buurt van dichter bewoond gebied reed ik door bedrijventerreinen, langs commerciële centra (met van die grote winkels) en was er drukte en bedrijvigheid. Goed voor de Franse economie, maar niet voor mijn herinnering aan een land van kleine boertjes, mannen met alpinopetten (nog niet één gezien), Deux Chevaux (wel een paar gezien) en van die oude, in het zwart geklede, kleine, kromme vrouwtjes (ook nog wel een paar van gezien).

Maar vandaag slaap ik op een plaats die op het oog nog helemaal het oude Frankrijk is. Helemaal alleen in een boomgaard bij een oude boerderij aan het eind van een heel stil, doodlopend weggetje. Maar het is schijn: het is gewoon een camperplek die in het boekje staat. Het beeld van het oude Frankrijk wordt toeristisch uitgebuit. Al is het dan maar schijn, het is in ieder geval schone schijn.

No comments:

Post a Comment