Sunday, April 2, 2017

ZIENDEROGEN ZUIDWAARTS-3: Landhuis zonder verhaal



Enkele dagen rijd ik nu over B-wegen door Frankrijk naar het zuiden. Wat me nu weer, net als bij vorige bezoeken aan dit land, opvalt is dat je regelmatig landgoedachtige huizen ziet met een lange oprit en een groot hek er voor. Bij bijna al die vroegere woonpaleizen is er volgens mij sprake van een voorbij rijk verleden. Voor zover ik dat zo snel kan zien, maken ze allemaal een verlaten indruk. Wat moet je met zo’n kast, is wat ik me dan steeds afvraag als ik daar weer eens in een flits voorbij schiet.
Maar op mijn vierde dag, maandag 27 maart, loop ik met hond Arie vanaf de camperplek bij een eenzame kampeerboerderij midden in het land over een stil landweggetje. Benieuwd waar dit zal eindigen lopen wij een flink eind door. Naarmate we vorderden verandert de weg van slecht onderhouden in een hobbelpad van stenen en modder. Ook gaat het flink omhoog. Waar gaat dit naar toe, vraag ik me af. Me voornemend door te lopen tot ik het weet.

Na een half uurtje wordt het raadsel opgelost. Het pad loopt uiteindelijk dood en komt uit bij wat vroeger vrijwel zeker een lusthof van een rijke familie geweest is. Waarschijnlijk een zomerhuis. Of alleen om van daaruit met gasten te gaan jagen. Van dat alles is nu niets (meer) te bekennen. Door een middenklas autootje vóór het pand en een open schuurdeur weet ik dat er in ieder geval iemand aanwezig is. Maar alle deuren en luiken zijn potdicht.
Het liefst zou ik dan naar die man of vrouw in die schuur gaan en hem vragen van wie dit ogenschijnlijk verlaten, maar nog goed onderhouden huis nu is? Wonen hier nog mensen? Ook in de winter? Wat is de functie in het verleden geweest? Wat doet de eigenaar er nu mee? En nog zo veel meer vragen. Maar ik durf dat niet. Daar ben ik te “noordelijk” voor, of misschien gewoon te schijterig. Toch wel jammer. Volgend keer iemand meenemen die veel brutaler is dan ik.

No comments:

Post a Comment