|
Haus der Geschichte |
Twee dagen na het
hervatten van mijn "herinneringstrip" was ik met mijn blikken blokhut
in Bonn. Deze stad stond op mijn lijstje omdat daar het “Haus der Geschichte”
staat. Na een rustige nacht op de camperplaats zat ik al vóór 9 uur op de fiets
op weg naar mijn geschiedenisfeestje. Maar wat opviel was dat het op een gewone
midweekse dag (woensdag) erg stil was. Er waren bijna geen auto’s en mensen op
straat. Toen viel ook op dat de kantoren allemaal donker en leeg waren. Hoe kon
dat? Een blik op mijn horloge verklaarde alles. Het was 1 mei, de Dag van de
Arbeid. Hoe kon ik dat als zoon van een overtuigde communist na al die
indoctrinaties nou vergeten? In Nederland doen we daar vrijwel niets aan, maar
in Duitsland is het een “feestdag”. In ieder geval een vrije dag.
Even vreesde ik dat
ook alle musea gesloten zouden zijn, maar dat was niet het geval. Alleen de
openingstijd was één uur later.
|
Leed van mensen door oorlogen |
Maar het wachten
maakte alles goed. Het “Haus der Geschichte” is in één woord fantastisch. Door
de gepresenteerde voorwerpen, toelichtende teksten, afbeeldingen, films,
geluidsfragmenten, en kaarten werd ik ondergedompeld in de geschiedenis van
Duitsland van 1945 tot heden. Ik dwaalde door de tijd met de wederopbouw na de
Tweede Wereldoorlog, de verschillen en de spanningen tussen West- en
Oost-Duitsland, de gebeurtenissen die leidden tot de hereniging en alles wat op
dit moment speelt.
Na drie uur was ik bekaf
van alle nieuwe informatie, van de herkenning, maar vooral ook van de emoties
die los komen als je leest, ziet en hoort wat mensen in die ruim 70 jaar
allemaal meegemaakt hebben. En voor een groot deel is het ook mijn eigen
geschiedenis, met de daarbij behorende herinneringen en gevoelens.
|
Oost en West gescheiden |
Op de terugweg
dacht ik: waarom is er in Nederland niet zoiets? Musea genoeg over allerlei
onderwerpen: over kunstvormen en –richtingen, over streken, steden en gebieden.
Maar we hebben geen “geschiedenismuseum”. Het is wel geprobeerd, een paar jaar
geleden op initiatief o.a. van toenmalig SP-leider Jan Marijnissen. Maar dat is
vooral door bezwaren en problemen over bijvoorbeeld de plaats, de kosten en de
vorm en inhoud vrij snel op de politieke mestvaalt beland.
Toch verdient het
idee voor een plaats waar mensen (oude en nieuwe Nederlanders en buitenlanders)
door ons verleden kunnen wandelen, en zo onze geschiedenis (wie zijn wij en hoe
zijn we zo geworden?) kunnen leren kennen en beleven, een echte kans.
|
De komst van "gastarbeiders" |
Laat ik er eens
een paar gedachten op loslaten. Om te beginnen denk ik dat het niet één gebouw
moet zijn. Dat is geprobeerd en niet gelukt. Het is ook totaal onmogelijk om in
één gebouw een goed beeld schetsen van een land dat duizenden jaren geleden uit
de zee ontstaan is en zich ontwikkeld heeft tot een moderne en gecompliceerde
natiestaat als onderdeel van een wereld waarin nog veel meer zaken speelden en
spelen. Een flatgebouw van 10 tot 15 verdiepingen zou bij lange na niet
groot genoeg zijn. En wie kan dat allemaal in één keer bekijken, bevatten en
verwerken? Niemand!
Het “Haus der Geschichte”
in Bonn beslaat ruim 70 jaar en dat is al heel veel. Zou het daarom niet
een goed idee zijn om op meerdere plaatsen, verspreid in Nederland “Huizen van
de Geschiedenis” te laten verrijzen?
|
Hitler in veelvoud |
In elk “Huis van de
Geschiedenis” kan men met een ander thema of een tijdperk kennismaken. Een paar
voorbeelden. In Drenthe de oude geschiedenis met het ontstaan van het land en
de eerste mensen die zich hier gevestigd hebben. In Brabant over de tijd van de
middeleeuwen en de betekenis van de godsdienst door de tijden heen. In Zeeland
over onze lange strijd tegen het water. In Rotterdam de wederopbouw van het
land na de Tweede Wereldoorlog. In de Zaanstreek over de industriële revolutie.
In Amsterdam over de Tweede Wereldoorlog en de ontwikkelingen die daartoe geleid
hebben. Enzovoorts, enzovoorts.
Het resultaat? Wie
kennis wil maken met wie we zijn en geweest zijn, kan overal in het land
“Huizen van de Geschiedenis” bezoeken. Boeiend voor iedereen, jong en
oud, wel of niet bekend met ons verleden. En indien goed uitgevoerd
fantastische toeristische trekpleisters met bijvoorbeeld een “Huizen van de
Geschiedenis”-route.
|
Wederopbouw na vernietiging |
Tot slot, waarom
dit geen musea moeten worden? Musea zijn, of hebben in ieder geval de
naam, statisch te zijn. Daar ligt alles vast. Er ligt een soort “heiligheid”
over. Alles wat daar ligt, hangt of staat, is kostbaar, mooi en kwetsbaar. Dus
onaanraakbaar.
Daar hoort de
geschiedenis van ons land niet in thuis. Geschiedenis leeft. Een
geschiedkundige gebeurtenis of een persoon kan, soms zelfs in één tijdperk,
zowel bejubeld, bewonderd, geliefd als verguisd, veracht en gehaat worden. Met
personen en gebeurtenissen uit de geschiedenis gaan we over het algemeen niet al
te zachtzinnig om. Geschiedenis is van nature dynamisch.
Daarom hoort “de
geschiedenis” niet in een museum, maar in een huis. Zowel “de geschiedenis” als
de mensen moeten zich erin thuis voelen. Het moet ingericht zijn naar onze
smaak, en die wisselt. Met en in onze geschiedenis leven we, die is van ons
allemaal, daar nemen we geen afstand van.
No comments:
Post a Comment