Friday, May 17, 2019

17. Eén dag wereldberoemd in Rotterdam


Na acht weken lang bijna dagelijks 30 tot 40 kilometer te hebben gepeddeld voeren we de Nieuwe Maas bij Rotterdam op en waren we weer thuis. Daar pakten we ons “gewone leven” leven weer op: nog twee jaar in de schoolbanken van de Kweekschool om schoolmeester te worden. En daarna het “echte” leven in.
Maar we beleefden eerst nog een kort moment van glorie. Eén dag waren we wereldberoemd in Rotterdam. We kwamen met een bericht van wel een halve pagina groot in wat toen de grootste krant van de stad was, Het Rotterdamsch Nieuwsblad.
Op een wonderbaarlijke wijze heeft dit krantenknipsel de stormen van de tijd doorstaan. Het is net als wij nu zelf zijn: vergeeld, verkreukeld en met plakband bij elkaar gehouden.

Als ik het artikel – met enige moeite – teruglees en stilsta bij de reis die we toen gemaakt hebben, bedenk ik dat wat wij meer dan een halve eeuw geleden samen gedaan hebben echt iets is voor jonge mensen: een uitdaging zien en aangaan, je soepel over tegenslagen heen zetten, ontberingen zonder zeuren doorstaan en moeilijkheden schijnbaar moeiteloos overwinnen. Als ik dat vergelijk met wat ik de afgelopen weken rijdend in mijn comfortabele campertje gedaan heb, komt dat neer op herinneringen ophalen, met nostalgische gevoelens plaatsen bezoeken en nieuwsgierig zijn naar wat hetzelfde gebleven is en wat veranderd is. Typisch iets voor een man van in de 70 dus. Een groot verschil, maar misschien moeten we hieruit de conclusie trekken dat het toch het beste is dat een mens moet proberen te leven naar zijn leeftijd. Of niet?

Ik hoop dat alle mensen die deze verslagen gelezen hebben er plezier aan beleefd hebben. Wie weet tot een volgend project. 


No comments:

Post a Comment