Wat is de gedachte
achter deze camperreis? Ten eerste wil ik proberen zo veel mogelijk de in 1965
gevaren kanotocht - op een vrachtschip van Rotterdam naar Bazel en peddelend
terug - te volgen en zo te kijken of ik op de plaatsen kan komen waar ik
bijzondere herinneringen aan heb. Verder wil ik kijken wat er in het gevaren
traject hetzelfde gebleven is en wat veranderd. Het is natuurlijk onmogelijk om
je het hele traject van een reis van meer dan 50 jaar geleden, die negen weken
geduurd heeft en bijna 1000
kilometer lang was, te herinneren. Maar er waren
bepaalde plaatsen die ik heel graag terug wilde zien en er ook moeite voor
gedaan heb om die te vinden. Het eerste sluisje in Frankrijk bijvoorbeeld waar
bleek dat we geen “Permit de Circulation” hadden. Of de lange tunnel waar
geheel onverwacht doorheen moesten. Soms lukte dat, maar soms ook niet. Het bijzondere
aquaduct heb ik niet gevonden. Het is waarschijnlijk ook niet bereikbaar over
de weg. Ook het gebied in de Vogezen met de vele sluizen kort achter elkaar heb
ik gemist. Jammer.
Het viaduct over de Maas |
Maar één plaats
wilde ik zeker niet missen. En dat was bij het dorpje Troussey, de plaats waar
het Marne-Rijn Kanaal de Maas kruist en wij rechtsaf gingen om aan het derde traject
van onze kanotocht te beginnen. Ik kan me dat moment nog goed herinneren. We
wisten dat we in de buurt van de kruising moesten zijn en keken er al naar uit.
Toch misten we het bijna. Was dat smalle watertje de bovenloop van de grote
rivier de Maas? We gokten er op dat dit toch de afslag moest zijn. We gingen
rechtsaf. En snel kwamen er achter dat we inderdaad op de Maas zaten en simpel
gezegd nu gewoon door konden varen om weer in Rotterdam te komen.
Het aquaduct van Marne-Rijn Kanaal |
Dus reed ik nu bewust
naar het plaatsje Troussey – dat wij tijdens de kanotocht natuurlijk nooit
gezien hebben. Vandaar ging ik kijken of ik met de camper of op de fiets of anders
lopend bij de kruising met de Maas kon komen. Troussey ligt ten zuiden van het
Kanaal. Dus moest ik vanaf hier naar het westen rijdend vanzelf een keer bij de
Maas uitkomen. Daarna zou ik wel verder zien.
Maar het werd me
nogal gemakkelijk gemaakt. De weg kwam precies bij de kruising uit! Sterker ik
kon onder een viaduct door rijden en dan aan de oostkant de Maas gaan volgen.
Precies zoals we het 54 jaar geleden met de kano’s hadden gedaan.
Misschien een
beetje bizar, maar het drong vrij langzaam tot me door dat dit niet klopte. Het
Marne-Rijn Kanaal kruiste in een aquaduct de weg en de rivier de Maas op
ongeveer 5 meter
hoogte. Hoe kan dat nou? Ik stond voor een compleet raadsel.
Ik weet zeker dat
we met de kano’s gewoon rechtsaf gegaan zijn en er helemaal geen brug of sluis,
laat staan een aquaduct was in 1965. Nu is het vrijwel onmogelijk om van het Kanaal
over te gaan in de Maas. De kano’s naar beneden dragen zou een hele klus zijn.
Maar de rivier die ik hier en nu zag stromen leek niet op de Maas die ik samen
met Lex bevaren had. Dat was een heel rustig water, meer een sloot dan een
rivier. De Maas nu is een tamelijk wilde rivier en ook vrij breed. Maar wat vooral
opvalt is dat op deze rivier kan geen enkele boot kan varen. Sterke, polyester
wildwaterkano’s misschien wel, maar niet de kwetsbare, houten eenpersoonskano’s
die wij hadden. Het is vrijwel overal erg ondiep. Op veel plaatsen liggen
stenen vlak onder en boven water en een eindje stroomafwaarts zag ik zelfs een
kleine waterval.
Maas vanaf het viaduct |
Verschillende keren
heb ik bij mensen nagevraagd wat er in die 50 jaar gebeurd is. Maar een goed
antwoord heb ik niet gekregen. In mijn herinnering was de Maas toen een
gekanaliseerde rivier met ongeveer om de vijf kilometer een dam en een
schutsluis. Maar niets daarvan heb ik nu teruggezien. Het blijft tot boven
Verdun gewoon een vrij stromende rivier, waar geen schip op te bekennen is,
zelfs geen kano’s of andere pleziervaart. Pas boven de Franse stad Sedan, zag
ik aan een paar tonnen die de vaarroute aangaven dat de Maas hier bevaarbaar
was. De eerste sluis en de bijbehorende dam zag ik in Revin, vlak bij de grens
met België. Volgens een mevrouw zijn er nog twee sluizen zuidelijk hiervan.
Meer niet.
Camper bij de Maas |
De enige verklaring
die ik kreeg – maar die beantwoordt lang niet alle vragen – was van de
havenmeester van het stadje Stenay. Volgens haar is de waterstand van de Maas de
afgelopen tijd zo dramatisch gedaald dat alle scheepvaart onmogelijk geworden
is. Maar ik zie daar niets van en waar zijn dan al die dammen en sluizen
gebleven?
Het Marne-Rijn
Kanaal was een feest van herkenning en herinnering, maar de Maas is voor mij een
mysterie geworden. Wat is er hier aan de hand? Is de Maas inderdaad heel erg
veranderd? Of vergis ik me helemaal en hebben we hier helemaal niet gevaren? Een
oproep: wie kan mij helpen met het vinden van een antwoord op deze vragen?
No comments:
Post a Comment