Thursday, December 20, 2012

Geld voor Geluk?

Veel gekker moet het ook niet worden, dacht ik toen ik in de
Elsevier een artikel las over het beteugelen van de kosten in de zorg, Alsof de zorg niets kost. De opening van het artikel is een verhaal over een project in de gemeente Almelo dat Geluksbudget heet -  nu omgedoopt in Geluksroute. Een in isolement geraakte persoon kan door een welzijnswerker hier voor aangemeld worden. In overleg met een 'geluksconsulent' gaat de cliënt dan de vraag beantwoorden: wat zou u nu graag willen doen? Waar zouden uw ogen weer van gaan twinkelen? De kosten van zo'n activiteit, maximaal € 500,-- worden door de gemeente vergoed uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).



Mijn wenkbrauwen gingen helemaal omhoog toen ik las dat er (vrijwel) geen regels zijn en evt. ook seksuele wensen gehonoreerd zouden worden. Uit belangstelling (en niet omdat ik ook wel van gemeenschapsgeld naar de hoeren zou willen, maar dat geloven jullie toch niet) ging ik dus maar eens kijken op de in het artikel genoemde website geluksbudget.nl.

Toen werd in korte tijd mijn sceptische houding - randje cynisme - omgebogen in pure bewondering. Op een duidelijke, informatieve en ook zeer interessante manier wordt namelijk duidelijk gemaakt wat de doelen, de achtergronden en de aanpak van dit project zijn. En het werkt! Niet alleen helpt het mensen die niet al te veel geluk in het leven gehad hebben (om het maar eens eufemistisch te zeggen) een opstapje te geven naar een beter leven. Uit onderzoek blijkt - meer en vooral uitgebreider onderzoek lijkt mij zeer wenselijk - dat het economisch positief uitpakt. De vaak van veel kanten geboden hulp, zowel op psychisch als fysiek terrein, daalt vaak significant.


Waarom spreekt mij dit project - na mijn aanvankelijke scepsis - nu zo aan? Omdat juist dit soort denken, buiten de gebaande kaders, positief, uitgaand van de kracht van mensen (waar die ogenschijnlijk niet is ...) de signalen zijn die aangeven dat er wel degelijk uitwegen zijn uit schijnbaar onoplosbare problemen. De geluksroute - en ook de route naar een leefbare toekomst voor ons allemaal - is voor iedereen een smal paadje. Dus een "nudge" is dan voor sommige mensen net wat ze even nodig hebben om weer lol in het leven te krijgen. Als je wilt weten wat een "nudge" is, moet je op geluksbudget.nl kijken. Dan kun je ook lezen dat nog geen enkele cliënt zijn aanvraag gebruikt heeft om er mee naar de hoeren te gaan. Valt dat ook weer mee.

1 comment:

  1. Beste Jaap,

    Ik ben onderzoeker bij de Universiteit Twente. Sinds een jaar doe ik mijn promotieonderzoek over de effecten van de Geluksroute. We vergelijken 150 mensen die de Geluksroute volgen met 150 mensen die de gebruikelijke, probleemgerichte zorg krijgen met elkaar wat betreft welbevinden, zorgconsumptie, verkracht, depressie etc.
    Ik ben het helemaal eens met jou reactie, bedankt hiervoor.
    Als je interesse hebt, hier links naar een beschrijving van het onderzoek.
    http://www.zonmw.nl/nl/projecten/project-detail/evaluationstudy-happiness-route-evaluatieonderzoek-geluksroute/
    of
    http://www.arcon.nl/projecten/evaluatieonderzoek-geluksroute.html
    Met hartelijke groet,
    Laura Weiss

    ReplyDelete