Monday, March 23, 2015

WAKA WAKA voor licht en verlichting

Mijn bijtende blog Leef gezond, eet geen Apple ging over elektronicagigant Apple en andere grote bedrijven. Door hun enorme financiële reserves kunnen zij ongecontroleerd en in de hele wereld macht uitoefenen. Die enorme bedragen staan op rekeningen van buitenlandse banken om  de belasting in eigen land te ontwijken. Hierdoor ontstaat de situatie dat grote bedrijven steeds rijker en nationale overheden steeds armer worden. En waar het geld is, daar is de macht. Dat is denk ik wet nummer 1 in de wereld van economie en politiek. We moeten ons zo langzamerhand de vraag stellen: waar ligt het omslagpunt dat particuliere bedrijven groter en machtiger worden dan de staten waarin ze hun geld verdienen? Of zijn we dat punt al gepasseerd?

Als deze ontwikkeling niet stopt, dan kan het niet anders dan dat we toegaan naar een samenleving met twee groepen mensen: de "haves' en de "have-nots". Oftewel een kleine groep superrijke mensen die zich geheel afzondert (ook fysiek) van de grote massa die zichzelf maar moet zien te redden. Een hele grote Derde Wereld dus eigenlijk, die dan waarschijnlijk de Tweede Wereld gaat heten. Een soort samenleving als in de film de Hungergames voor wie daar een beeld bij wil hebben.


Nu was mijn advies, als je niet alleen machteloos wilt toezien hoe onze wereld door een stel kapitalistische sprinkhanen wordt wordt leeg gevreten, koop die speeltjes van Apple en andere in feite overbodige rommel gewoon niet meer. Inderdaad, als 50% van de mensen (misschien is 20 tot 25% al genoeg) de spullen van die roversbendes gewoon in de winkel laat liggen, dan zou dat een hele grote klap zijn. Maar alleen al vanwege het feit dat ik moet constateren dat te weinig mensen mijn blogjes lezen, zie ik dat niet zo maar gebeuren. 
Toch heb ik hoop dat de graaiers, de kaalplukkers, de zelfverrijkers, de tollenaars (voor de meer bijbelvaste lezers) op den duur aan het kortste eind trekken. Ik zie hier en daar namelijk wel lichtpuntjes. En met mijn voorbeeld is dat nog letterlijk te nemen ook.


In mijn bootje, waar ik in de zomer veel mee op het Wad vaar (zie manboothond.nl), is alles "basic" volgens het KISS-principe: Keep It Simple Stupid. Ik heb bijvoorbeeld dus niets waar een vaste stroombron voor nodig is: geen elektronische navigatie, geen diepte- en snelheidsmeter, geen vaste lampen, geen elektrische navigatieverlichting. En voor alles is een vervanging mogelijk. Of zonder is vaak net zo goed. Weinig spullen hebben, voelt als een verlossing.
Alleen een geschikte verlichting om 's avonds bij te lezen (een favoriete bezigheid aan boord natuurlijk) kon ik niet zo gemakkelijk vinden. Licht van de olielamp is niet sterk genoeg. Een lamp op mijn hoofd, een zaklamp in mijn hand of een lampje op een boek waren allemaal onhandig. 


Net toen ik al bijna gezwicht was om toch maar een accu te installeren, ontdekte ik WAKA WAKA (= helder licht in het Swahili). Dat is een bedrijf dat een uitgekiend lampje ontwikkeld heeft. Het is vierkant. Aan de ene kant zitten twee lampjes die een fel licht geven. De andere kant is een zonnecel die verbazend efficiënt werkt. In een klepje dat je uit kunt klappen zit een rond gat, groot genoeg om de hals van een fles doorheen te steken. Dat is dan de standaard waardoor je het licht precies op je boek of wat je maar verlichten wilt, kunt richten. En dan kun je de accu die er in zit ook nog gebruiken om je GSM of een ander klein elektronisch apparaat op te laden.

Prachtig allemaal, maar ik hoor jullie denken: "Leuk en nuttig voor kamperen en zo, maar eigenlijk gewoon een soort nieuwe Apple die ook probeert rijk te worden met een gat in de markt". En dat is nu niet waar! Het motief om dit lampje te ontwikkelen was om mensen in de Derde Wereld de kans te geven om 's avonds op een andere manier licht te maken dan een houtvuur, een olielamp of een dure brandstof gebruikende generator. Allemaal zwaar milieu vervuilend en slecht voor de gezondheid.
Weer hoor ik jullie tegensputteren: "Allemaal leuk en aardig, maar waar halen die mensen het geld vandaan om zo'n voor hen altijd te duur apparaatje te kopen?"
En nu komt het punt waaraan Apple en andere van de belasting gestolen geld oppotters een voorbeeld aan kunnen nemen. Voor elke WAKA WAKA-lamp die verkocht wordt, schenkt het bedrijf er één aan een Derde Wereldland.

Zo, voor één keer vond ik dat ik reclame mocht maken voor een bedrijf. WAKA WAKA brengt licht en verlichting. En wat brengt Apple? Armoede!

No comments:

Post a Comment