Thursday, March 26, 2015

Brief aan Maxima

Hallo Maxima,

Aan onze laatste ontmoeting bij dat vervelende sponsorfeestje van de Stichting Sportend Nederland in de tuin van kasteel Kuylenhof denk ik nog vaak terug. Ik merkte dat je verbaasd was toen ik je vertelde dat je in ons land op zo veel mensen, instanties en ook gebeurtenissen nogal wat invloed had. Dat gesprek was natuurlijk veel te kort, omdat je al snel weer opgeëist werd door allerlei bestuursbobo's en geldproleten.

Ik schrijf je daarom deze brief omdat ik denk dat het van belang is dat je hiervan op de hoogte bent. Jij bent zo ongeveer voor Nederland wat Diana voor Engeland was. Met alleen al dat verschil dat jij heel veel slimmer bent. Diana was niet veel meer dan een semi-onschuldige, maar toch uiterst verleidelijke oogopslag. Bij haar dachten kerels volgens mij dat ze het type was waarbij ze hem er stiekem in zouden kunnen schuiven zonder dat ze dat in de gaten had. En als zij niet dat tragische leven had gehad (voor een groot deel haar eigen schuld natuurlijk), dan was het beeld van die wat schalks kijkende jonge vrouw helemaal uit het collectieve geheugen verdwenen. Nu al bijna trouwens. Dus jij bent zeker geen Diana. Je hebt veel meer in je mars. En dat weet je. Maar wat is je kracht? Wat maakt jou bijzonder?


Jouw kracht is je grote charme en je zo natuurlijke uitstraling. Met daarbij je intelligentie, je aanpassingsvermogen en wat ook echt helpt, het moet gezegd: het is geen straf om naar jou te moeten kijken. Toch verklaart dit niet alles. Er is meer. Alleen het is heel moeilijk om dat "meer" onder woorden te brengen is. Iets van menselijk magnetisme of zo schiet door mijn hoofd. Nogal vaag dus. 
Dat je al vanaf het eerste moment dat je voet opNederlandse bodem zette in de harten van "het volk" gesloten werd, is goed verklaarbaar. De Nederlandse bevolking is in grote meerderheid voor het koningshuis van Oranje. Dat is al eeuwenlang het geval. Een heikel punt is dan altijd: hoe komt de kroonprins (tegenwoordig ook prinses) aan een geschikte en liefst ook geliefde gemalin?
Nou, dat heb je gemerkt, je was al "koningin" toen de mensen je voor het eerst op de televisie zagen zitten en nadat je je eerste zinnen in het Nederlands had gezegd. Je was het superdekseltje op een moeilijk potje, om het zo maar eens te zeggen. 

Maar merkwaardiger en volgens mij ook onverklaarbaar is de macht die je de afgelopen jaren in geheel ander kringen hebt gekregen. Weliswaar informele macht, maar wel heel veel! Het is natuurlijk een bizarre speling van het lot dat jij die macht en status, waar de grootvader van je gemaal,  plaatboefprins Bernard, zijn hele leven voor heeft gelogen, bedrogen, gestolen en gefraudeerd om te bereiken, zo maar in de schoot geworpen krijgt.

Maar wat is dan die macht, hoor ik je vragen. Wel, ik heb uit meerdere betrouwbare bronnen vernomen dat jij maar hoeft te knippen of te wijzen en vrijwel alle belangrijke mensen die in posities verkeren waar de echte beslissingen genomen worden, haasten zich om aan jouw wensen te voldoen. Het praatje gaat al rond: "Wil je in Nederland iets voor elkaar krijgen? Dan moet je proberen Maxima enthousiast te krijgen. Dan is het in de kortste keren voor elkaar". 
Maxima, besef je nu dat je in dit land een soort toverfee kunt zijn? 
Het lijkt wel een heel bijzonder sprookje: een burgermeisje uit een arm land wordt in een rijk land koningin en toverfee tegelijk. En nu maar hopen dat het eindigt met "En zij leefde nog lang en gelukkig".

Wanneer gaan jullie weer een keer een tochtje maken met de Groene Draeck? Dan zorg ik dat ik met Hollandia's Glorie in de buurt ben. Kletsen we weer eens lekker bij. 

Groeten, ook aan Willem-Alexander,

Jaap Kiers
 


No comments:

Post a Comment