Tuesday, December 30, 2014

Afscheid van 2014 en voorspellingen voor 2015

En daar heb ik nu al die woorden voor nodig ...
Gisteravond heb ik naar het jaaroverzicht 2014 van het NOS-journaal gekeken. Elk jaar als ik dat doe, heb ik dezelfde ervaring: wat een hoop ellende is er dit jaar weer in de wereld gebeurd. Het komt natuurlijk extra hard binnen, omdat je dat allemaal in één uurtje de revue ziet passeren. En dan nog met de meest aangrijpende beelden ook. Elk jaar denk ik dan ook weer: dit jaar was toch wel een heel slecht jaar, volgend jaar zal het wel beter gaan. 
Maar al kijkend wist ik het al, dat zal ook voor 2015 zeker niet opgaan. Immers de meeste kwesties en conflicten die nu met een grote frequentie de voorpagina's halen, staan nog op het vuur en "sudderen" gewoon door. Waar en wanneer sudderen overgaat in overkoken, dat weet niemand, maar overkoken zullen ze zeker.

 Nu is voorspellen een hachelijke bezigheid, zoals al talloze malen gebleken is, maar ik wil me er toch aan wagen. Sterker, de voorspellingen die ik hier en nu ga doen, die komen allemaal uit in 2015. Houd me er eind van volgend jaar maar aan.

Voorspellingen
1. Het kalifaat IS zal in 2015 zeker geen diplomatieke betrekkingen aanknopen met het Vaticaan en ook (nog) niet op zijn knieën liggen - behalve voor Allah dan. In het gunstigste geval wordt het gebied waar ze hun terreur uit kunnen oefenen niet groter. Met wapens alleen zullen ze niet te verslaan zijn

2. Hamas gaat gewoon door met het afschieten van raketten naar Israël. De reactie van dat land zal zijn dat er minstens één keer een grote inval weer met veel doden in de Gazastrook zal plaatsvinden. Al snakt de hele wereld naar een oplossing, zo lang geen van beide partijen die echt wil, zal die niet gevonden worden.

3. Het conflict in Oost-Oekraïne is in 2015 nog niet opgelost. Hoe graag we ook willen, niemand kan namelijk het hek van de kooi van de beer op slot doen. Wat wij wel kunnen doen is het onaantrekkelijk maken voor de beer om uit zijn kooi te komen. Laat hem van daaruit maar af en toe dreigend met zijn klauw slaan naar een ieder die te dicht bij komt. Als het bij dit soort symbolisch machtsvertoon blijft, is het relatief onschuldig.
 

4. Er komt zeker weer een of andere ziekte over onze veestapel. Hetzij vogelpest, mond- en klauwzeer, of wat dan ook. Dat is inherent aan de manier waarop wij met dieren voedsel produceren.

5. De klimaatproblemen zullen in 2015 geen stap dichter bij een oplossing komen. Hoeveel conferenties er ook gehouden worden en hoe mooi de akkoorden ook zullen zijn - wat niet het geval zal zijn overigens. Het is maar de vraag of wij met de middelen die ons nu ter beschikking staan (techniek, economische druk, politieke onwil) hier überhaupt in zullen slagen.

6. De tegenstelling rijk - arm zal ook in 2015 groter worden. Als er één echt trieste open deur is ...
 
7. Minstens 10% van de Nederlanders zal blijven geloven dat de loze kreten van de PVV van Geert Wilders ook maar één probleem een stap dichter bij een oplossing zullen brengen.
 

8. Ook aan het eind van 2015 zullen we geen (spectaculair) herstel van de economie zien. En zeker geen significante verbetering van de werkgelegenheid. Een verklaring hier voor is voor mij iets te ingewikkeld om in één zin op te schrijven.
  
9. Ergens in de wereld (hopelijk niet in Nederland, zo zijn we dan ook wel weer ...) zal minstens één afschuwelijke aanslag plaatsvinden. Het geloof dat je je doel kunt bereiken door in onze ogen onschuldige personen dood te maken, is nog veel te wijd verbreid.
 

10. Tot slot zal Poetin net zo chagrijnig uit zijn ogen blijven kijken als de afgelopen jaren, zal Obama er nog vermoeider uitzien dan op dit moment en zal ik Willem-Alexander als koning Willy blijven zien en die ook veel leuker vinden.

Maar er is één geweldig lichtpunt waar we ons aan vast kunnen houden: met de wereld gaat het rot, maar met ons uitstekend. Dat is ook al jaren het geval. Daarom wens ik jullie en de jullieën een heel goed 2015!

No comments:

Post a Comment