Friday, December 26, 2014

Ruilzeilen door Nederland

Soms ben je zonder dat je het zelf weet, zo maar ineens heel modern. Al decennia lang denk ik een reactionaire ouwe lul te zijn, maar dan blijkt plotseling slechts de helft van die stelling waar te zijn. Helaas wel die van "ouwe lul". Wat is het geval? In HP/De Tijd lees ik een artikel getiteld "Moderne ruilhandel".
Door de mogelijkheden die het internet biedt, krijgt het oude, vertrouwde onderlinge ruilen door vrienden, kennissen en familie een geheel andere en grotere dimensie. Via een heleboel websites (Airbnb, SnappCar, couchsurfing, BlaBlaCar, GoBoat, enz.) kun je op grote schaal allerlei producten en diensten met elkaar ruilen, dan wel aanbieden of afnemen. Het is een aan twee kanten snijdend mes. Je bent goedkoper uit, omdat je heel veel niet meer hoeft te kopen. En de productie van veel milieuvervuilende apparaten gaat flink omlaag. Dit verschijnsel heeft natuurlijk ook een naam,"deeleconomie". En die schijnt booming te zijn.

Nu blijkt dat ik zonder dat ik dat wist zelf ook een plan bedacht heb dat naadloos aansluit bij deze nieuwe deeleconomie. En ook nog wel in de zuiverste vorm. Via internet bied en vraag ik wat, zonder dat er een stuiver over en weer gaat. Wat is mijn plan?
In de zomer van 2015 ga ik met mijn bootje Hollandia's Glorie en hond Arie door heel Nederland zeilen. Van Lauwersoog in het noorden tot Vlissingen (of Breskens) in het zuidwesten. Tot zover niets bijzonders. Gewoon een aardig idee voor een mooie zeiltocht. 
Maar gewoon zeilen wordt in dit plan "ruilzeilen". Onderweg naar het zuiden nodig ik namelijk iedereen uit om gedurende een dag, een middag, of een paar uur met mij mee te varen. Ik bied  dus bij deze via internet een dienst aan. Als wederdienst vraag ik dat je mij naar je mooiste, interessantste, meest ontroerende plaats aan het water brengt. En ... onderweg daar naar toe hoop ik dat je me een spannend, ontroerend of goed informatief verhaal kunt vertellen. Van al die ontmoetingen maak ik filmpjes die ik op mijn vaarwebsite manboothond.nl ga zetten. Echt "ruilzeilen" dus, niet waar? 

Beschouw dit als een "teaser" - ook zo'n "mooi" modern woord .... Ik kom hier nog uitgebreid op terug. Maar wie nu al belangstelling heeft, kan natuurlijk reageren en evt. meedenken.
Het watersportblad ZEILEN heeft in ieder geval al belangstelling. Overleg over hoe en wat volgt binnenkort.
Overigens, weer heel even lekker ouderwets voor "eigen parochie". In het kerstnummer van ZEILEN, dat deze maand in de winkels ligt, staat een mooi kerstverhaal van mij over de redding van een jonge zeehond van het strand van Ameland afgelopen zomer. Wie de kiosk te ver vindt, kan ook het filmpje "Zeilen met een zeehond" zien op manboothond.nl. Heet dat dan "ruilkijken"?

No comments:

Post a Comment