Sunday, March 1, 2020

Gezondheid-2: Wandelen voor welzijn

In mijn vorige blog (Hardlopers zijn doodlopers) heb ik me nogal kritisch uitgelaten over "hardlopers" met overgewicht, een slechte looptechniek en mensen die daar te laat mee begonnen zijn. En dat is de meerderheid van de "hardlopers" die ik zie. Maar er zijn ook mensen - van elke leeftijd! - die niet te zwaar zijn, een uitstekende looptechniek hebben en die mij met zichtbaar plezier, schijnbaar moeiteloos in een straf tempo voorbij rennen. Het is te zien dat zij al lang hardlopen en dat ook met veel plezier doen. Maar helaas. . . dat is een kleine minderheid en die trekt zich gelukkig van mijn blogje niets aan en blijft gewoon lekker door hollen. Houen zo!


Maar nu de vraag voor degenen die denken "lopen is voor mij toch niet zo geschikt, maar wat dan wel?" Er zijn meerdere uitstekende alternatieve bewegingsvormen met net als hardlopen een duurzame lichaamsbelasting, zoals fietsen, roeien, kanovaren en  wandelen. En voor dat laatste wil ik hier een lans breken. 
Wandelen is de laatste jaren populair geworden. Er zijn veel wandelclubs en -groepen, uitgezette wandeltochten, wandelreizen, enz. Ik zelf ben niet zo'n liefhebber van georganiseerde of groepswandelingen, maar ik loop al jaren - ook dankzij hond Arie - minimaal 1,5 tot 2 uur per dag. Ook bij minder goed weer geniet ik daar elke dag weer van. Maar wat zijn nu redenen om te kiezen voor wandelen als evt. alternatief voor hardlopen?
  • Vooral voor mensen van middelbare leeftijd en ouder is het belangrijk te weten dat je door wandelen niet of nauwelijks geblesseerd kunt raken.
  • Iedereen kan wandelen ongeacht leeftijd, ervaring, lichaamsbouw of -gewicht.
  • Het is niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk gezond. Onderzoek heeft uitgewezen dat wandelen zeer ontspannend werkt en een positief effect heeft op je humeur.
  • Wandelen stimuleert de creativiteit. Al wandelend heb je tijd om na te denken en kom je op allerlei (creatieve) ideeën of vind je oplossingen voor diverse problemen. 
  • Je hebt de gelegenheid de omgeving goed te observeren en als dat aan de orde is er van te genieten.
  • Als je lang en frequent - liefst dagelijks - wandelt, verbrand je voldoende calorieën om af te vallen. 
Nog een paar opmerkingen die bij wandelen van belang zijn:
  • Als je wilt dat wandelen gezondheidsbevorderend is, moet je het langdurig, regelmatig en frequent - liefst dagelijks - doen.
  • Volgens Prof. Erik Scherder (hoogleraar neuropsychologie aan de VU in Amsterdam) moet een goede wandeling minstens een half uur duren en moet je naar vermogen stevig doorstappen om effect te hebben. 
  • Als je wandelt, loop dan met flinke stappen en met een alternerende armbeweging. Die grote stappen zijn o.a. goed voor het behoud van voldoende strekking van de heupgewrichten. Dat gaat artrose tegen. De armbeweging zorgt voor beweging in de wervelkolom. En dat is goed voor de mobiliteit van de rug, ook belangrijk om "slijtage" - en dus rugklachten - tegen te gaan.
Tot slot het allerbelangrijkste: kies die beweging die je het meeste plezier geeft. Zonder echt plezier houdt op den duur niemand dit levenslang vol. En dat is wel de bedoeling!

No comments:

Post a Comment