Een ambitieus, maar zo op het oog simpel plan. Tenminste, zo keken we er toen naar, want van enige voorbereiding was vrijwel geen sprake. Een vergissing, zoals onderweg zou blijken.
Het enige echte probleem dat we op moesten lossen, dachten we, was het vinden van een schip dat ons, gratis natuurlijk, mee wilde nemen naar Bazel. De rest was een kwestie van peddelen en dat konden we. Het is dan ook een reis vol verrassingen geworden, met onverwachte problemen die we met ons jeugdig enthousiasme en onze toen nog tomeloze energie uiteindelijk allemaal opgelost hebben.
Waarom? Om meerdere redenen. Herken ik nog delen van het gebied waar wij gevaren hebben? Wat herinner ik me van die reis als ik er weer ben? Wat is nog hetzelfde en wat is veranderd? En tot slot welke avonturen ga ik nu beleven? Maar voor het grootste deel is het natuurlijk een "sentimental journey".
Ik ga deze reis in twee etappes proberen te maken. Het eerste stuk doe ik deze en deels volgende week. In mei en begin juni wil ik de reis afronden. Onderweg wil ik op deze blog proberen jullie zowel de reis van nu met de camper als die van toen met de kano mee te laten beleven met stukjes tekst, foto's en filmpjes.
De Boompjes met de oude Willemsbrug |
De eerste dag dat we voeren, stelden we voor dat we wilden werken voor onze overtocht. We kregen als opdracht om in het vooronder de wanden te verven. Maar na één dag had de schipper al in de gaten dat de "schoolmeesters" voor dat soort klussen niet in de wieg gelegd waren. De rest van de reis zaten we meestal op de brug met de schipper of de matroos en hadden we een prachtig uitzicht op de rivier en het landschap. En op het eerste stuk, de Waal, was het met recht:
Denkend aan Holland zie ik breede rivieren traag door oneindig landschap gaan . . . .
Het blijft een enorme onderneming. Die we behoorlijk "lichtvoetig" (lichtzinnig) aangingen, veel plezier LEX
ReplyDelete