Tuesday, March 12, 2019

5: Een echte vakman


Het verbaast me een beetje dat ik tijdens het eerste gedeelte van deze reis niet zo vaak aan de vroegere kanoreis denk als ik gedacht had. Misschien komt dat omdat ik me van de tijd aan boord van de ZAMBESI weinig kan herinneren. Er gebeurde volgens mij ook niet zo veel. De meeste tijd zaten we op de brug, kletsten met de schipper of de matroos en keken naar de omgeving. In ieder geval weet ik wel dat het een relaxt Rijnreisje was.
Eén spannende zaterdagavond kan ik me wel herinneren. De schipper had besloten dat het tijd was voor wat ontspanning. Het schip werd ergens, geen idee waar, tegen een steiger aan gelegd, want we gingen een avondje stappen. En stappen betekende in dit geval in een grote bierhal met een heleboel Duitsers veel glazen bier achterover slaan. Een grote drinker ben ik nooit geweest. En een bierdrinker al helemaal niet. Nu bleek dat het hier de gewoonte was dat als je je glas leeg had dat de ober daar automatisch een vol glas voor in de plaats zette. Na een paar glazen hoorde ik dat als ik dat niet wilde ik mijn bierviltje op het glas moest leggen. Dat was iets wat de schipper zeker niet deed. Het ene na het andere glas gleed soepel zijn keel in.
Dat ging door tot tegen middernacht de tent ging sluiten. Met zijn vijven, de schipper, zijn vrouw, de matroos, Lex en ik, liepen we terug naar het schip. Maar de schipper had zo veel gedronken dat hij als een zeilschip tegen de wind in laverend bijna de hele breedte van de weg nodig had. Dat leek me toch wat zorgelijk, want om op het schip te komen moesten we over een smalle loopplank van een meter of drie lang lopen. Met daaronder het snel stromende water van de Rijn. Ging dit wel goed komen met onze schipper in deze toestand? Maar zijn vrouw en de matroos leken zich  geen zorgen te maken.

En dat bleek terecht. Bij de loopplank stond de schipper licht voor- en achter zwaaiend stil, keek enige tijd geconcentreerd voor zich uit en liep vervolgens tot mijn verbazing met grote stappen kaarsrecht over de loopplank naar het schip. Hij was niet alleen als schipper, maar ook als zuipschuit een echte vakman.

No comments:

Post a Comment