Monday, November 24, 2014

Met Arie op safari: de Ardennen


Als ik vóór vertrek met de camper bij mijn vaste dieselboer de tank vol gooi, vraagt hij steevast, met een blik op het witte gevaarte bij de pomp: "Zo, weer een poosje op vakantie?"
En in die blik, maar ook in de toon meen ik dan altijd iets te bespeuren van: dan zou ik ook wel willen. En: die ouwetjes genieten er maar lekker van.
Dat laatste zal ik zeker niet ontkennen. De periode na mijn pensioennering is zeker niet de slechtste in mijn leven. Om het als geboren en getogen Rotterdammer die inmiddels al bijna 35 jaar in Fryslân woont met een typische Friese onderkoelde emotie te formuleren: it koe minder (vertaling: zie Google).

Maar één gevoel ben ik sinds ik een vrijgestelde oudere ben volledig kwijt geraakt: het vakantiegevoel. Ik heb nooit meer het gevoel als ik iets doe, of ergens heen ga dat dat vakantie is. Ik heb namelijk altijd vakantie. Heel bewust heb ik mijn leven zo ingericht dat ik zo min mogelijk verplichtingen heb. Dat geeft mij de vrijheid om bijna van dag tot dag te kiezen om op reis te gaan of dingen aan te pakken die me leuk lijken om te doen of die een uitdaging voor mij zijn. En dat bevalt me tot nog toe uitstekend.

Zo leek het me vorige week leuk en interessant om naar de Ardennen te gaan. En daar twee dingen te doen. Ten eerste om me ter plaatse te verdiepen in de gebeurtenissen tijdens het Ardennenoffensief, de wanhopige laatste massale Duitse tegenaanval in de winter van 1944. En ik wilde, nu ik daar toch was, van de gelegenheid gebruik maken om met Arie lange wandelingen door de bossen te maken.

Maar al ben ik als zoon en kleinzoon van communistische vader en grootvaders zwaar geïndoctrineerd, het Calvinisme heeft toch een onuitwisbaar en diep spoor in mijn ziel (niet van ons allen?) getrokken. Om toch iets van het gevoel van "ledigheid" en "egoïsme" weg te nemen, zal ik jullie via Kierskeurig in een paar blogjes proberen mee te laten genieten van en te informeren over mijn Ardennenreis. Daarom komt er nu in een snelle opeenvolging een kleine serie blogjes onder de titel "Met Arie in de Ardennen: .... "

No comments:

Post a Comment