Thursday, January 9, 2014

Lied: Donegal Danny

Toen ik een aantal jaren geleden voor de eerste keer Ronny Drew van de Dubliners het lied Donegal Danny hoorde zingen, was ik er gelijk weg van. Maar waar het verhaal nu precies overging? Dat had ik aanvankelijk mede door de lengte van meer dan vijf minuten niet door. Het ging over een tragische gebeurtenis, dat hoorde ik wel. Maar toen ik er eens goed voor ging zitten, ontdekte ik dat het een prachtig tragisch verhaal is over een zeeman die iets vreselijks meegemaakt heeft. 

Ik besloot een poging te wagen het zo te vertalen dat het oorspronkelijke verhaal en de melancholieke sfeer zo veel mogelijk bewaard zouden blijven. Na veel puzzelen met zinsconstructies, woorden, klemtonen en natuurlijk rijmwoorden is dit het geworden. Natuurlijk weet ik dat dit lied door een goede bas of bariton gezongen moet worden, begeleid door iemand die echt gitaar kan spelen. Om dat gemis min of meer te verhullen heb ik het weggestopt achter een heleboel mooie plaatjes.


No comments:

Post a Comment