Monday, January 6, 2014

De kapitalisten zijn onze eeuwige vijanden

Het meest geniet ik van non-fictie als ik iets lees dat perfect onder woorden brengt wat ik zelf met mijn boerenverstand al lang wist, maar niet genoeg kennis en  inzicht had om het zo te kunnen verwoorden. Herkennend leren noem ik dat. Het beste leren dat er is. Het afgelopen weekend werd ik weer eens getrakteerd met een stuk in de NRC, Gezocht: een nieuwe Henry Ford. Van Ewald Engelen, hoogleraar financiĆ«le geografie aan de Universiteit van Amsterdam. 
In een prachtige stijl brengt hij messcherp onder woorden hoe onze democratische samenleving is veranderd in een "corpocratie" van bedrijven. We leven daardoor in een wereld waar de machtsverhoudingen, de verdeling van kosten en baten, de zeggenschap en het nemen van verantwoordelijkheid helemaal scheef gegroeid is. Het is volgens mij een belangrijk artikel om te lezen, maar onmogelijk om het hier kort samen te vatten. Daarom hieronder en kopie van de integrale tekst, hopelijk zonder problemen te krijgen met de NRC. 

Volgens Ewald Engelen is de genoemde scheefgroei het gevolg van het beleid van 40 jaar Neoliberalisme. In een sluipend proces is er een ontwikkeling geweest die er toe geleid heeft dat grote internationale bedrijven een onevenredig grote macht verworven hebben waar ze op een totaal onverantwoorde manier mee omgaan. Ze betalen vrijwel geen belastingen. De staat (de burgers dus) wordt opgezadeld met de gevolgen van allerlei vormen van roofkapitalisme. En ontstaat een steeds grotere kloof tussen arm en rijk. Zodanig dat ruggengraat van de samenleving, de middenklasse, steeds meer uitgehold wordt en er een gevaarlijk grote, kansloze onderklasse aan het ontstaan is.
Na het lezen van het stuk moest ik aan mijn vader die al meer dan 40 jaar dood is denken. Voorlezend uit De Waarheid (eens de krant van de Communistische Partij Nederland) verkondigde hij  aan zijn ongelovige zoon dat de kapitalisten onze eeuwige vijanden zijn.


Klikken op de afbeeldingen om de tekst te vergroten



No comments:

Post a Comment