Wednesday, October 2, 2013

De zitcrisis

Net terug van mijn blogreces, na een prachtige zomer met veel zeil- en camperavonturen, schiet ik volledig in de stress door een bericht in de NRC. Zitten is dodelijk! Wie meer dan 8 uur per dag zittend doorbrengt heeft een aanzienlijk grotere kans op gevreesde ziektes als kanker, diabetes, hart- en vaatziektes en uiteindelijk een voortijdige dood. Wat blijkt? We zijn steeds meer een zittend leven gaan leiden: thuis, in de auto en met de komst van de computer ook op het werk. Daar heeft Onze Lieve Heer in de ontwerpfase met al zijn wijsheid geen rekening mee gehouden.
Tot nog toe troostte ik mij met de gedachte dat een half uurtje per dag met de hond lopen - wat ik doe - dat wel kon compenseren. Maar dat is niet waar. Langdurige zitten is gewoon dodelijk. We zitten midden in een zitcrisis!


Waar maak ik al die zituren, vroeg ik mezelf af. Niet voor de televisie, want die staat bij ons veelal uit. Maar wel voor de computer: lezend, schrijvend en filmpjes monterend. En dat zijn heel wat meer dan 8 uren per dag! Daar moest dus iets aan gedaan worden.
Nu ging dat artikel in de NRC niet alleen over de nadelen van zittend werken, bijvoorbeeld met een computer en vergaderen, maar ook over de voordelen van staand werken. Het is efficiënter, vooral het vergaderen. En het maakt je creatiever. Niet zo vreemd dat kunstenaars als Leonardo da Vinci, Philip Roth, Vladimir Nabokov en Ernst Hemingway er voor kozen om staand te werken.


Nu had ik natuurlijk naar een kantoorinrichter kunnen gaan om daar een peperdure, op hoogte verstelbare werktafel te kopen, maar het leek mij leuker om dit probleem zelf op een creatieve en efficiënte manier op te lossen. Ik heb met mijn laptop op een stapel dozen en boeken net zo lang gepast tot ik de bij mijn lengte passende werkhoogte gevonden had. Toen ben ik naar de houtboer gegaan en daar een plank en latjes gekocht. Na een middag zagen en schroeven heb ik nu op mijn kamer mijn eigen staande werkplek.
En natuurlijk heb ik deze blog staand geschreven. Heel creatief en zeer efficiënt! En nu maar hopen dat de conclusie van dat langer leven ook uitkomt.

No comments:

Post a Comment