Sunday, March 24, 2013

Zorg om zonnepanelen

Deze week heb ik met de buren overleg gehad of het voor ons blokje huizen verstandig zou zijn om zonnepanelen op onze platte daken te laten plaatsen. Wat zijn onze overwegingen om dat nu te willen? Om eerlijk te zijn, voor mezelf is het terugverdienaspect een sterk argument. Bij mijn echtgenote hebben meer idealistische overwegingen de overhand. Maar het een sluit het ander natuurlijk niet uit.
Bij ons overleg was een man van een zonnepanelen plaatsende firma aanwezig. Hij rekende ons snel de volgende feiten voor. Ten eerste: de terugverdientijd van zonnepanelen is op dit moment is ongeveer 9 jaar. Als 65-plusser kun je dan de verwachting uitspreken, met een zeker optimisme, dat het gezien de gemiddelde levensverwachting "uit" zou moeten kunnen. De "rekenende" burger in mij is dus op grond hier van geneigd te antwoorden: "Oké, laten we het doen."

Maar het volgende feit was voor mij teleurstellend. Op ons platte dak kunnen hooguit 6 panelen geplaatst worden. Die 6 panelen zijn in staat om één derde van onze elektriciteitsbehoefte te produceren. En dat vond ik een beetje een afknapper. Ik vond het nu net zo'n leuk idee dat ik me niet meer schuldig zou hoeven voelen als ik bijvoorbeeld een of twee lampen te veel zou laten branden, de computer onnodig aan zou laten staan en de stroom vretende televisie alleen als een soort kabelradio zou gebruiken. Ben ik toch meer idealist dan ik dacht.

1 comment: