Wednesday, January 30, 2013

Natuurherstel of natuurmanipulatie?

Tijdens mijn dagelijkse wandeling met hond Willem zag ik aan de rand van een gebied bij ons in de buurt, met meertjes, weilanden en een parkachtig bos, tien ooievaars rondstappen. Ze liepen vlak bij de weg en Willem en ik moesten er om onze weg te vervolgen vrij dicht langs lopen. Dat was geen enkel probleem, want meer dan een stapje opzij deden ze niet. En aan  de vleugels zag ik dat ze niet gekortwiekt waren. Helemaal verrast was ik hier niet door, want er is hier ook een ooievaarsopvang- cq. opfokstation.

Toch heb ik bij het zien van deze prachtige dieren een beetje een dubbel gevoel. Wat doen deze duidelijk volwassen ooievaars hier midden in de winter? Die moeten nu ergens in Spanje of Marokko zijn, dacht ik. Natuurlijk ben ik ook blij dat de ooievaar door een uitgekiend programma weer in ons land voorkomt en ook veelvuldig broedt. Maar hoort het niet bij de natuur van deze dieren dat ze in de winter naar het zuiden trekken? En waarom doen deze exemplaren dat dan niet? Hebben we die oerdrift er uit gefokt? Of doen ze dat vanzelf niet meer als we ze in de winter bijvoeren? Kortom, is dit nu natuurherstel of natuurmanipulatie?

No comments:

Post a Comment