Saturday, January 5, 2013

Een Foto met een grote F

Een tijdsbeeld van Ed van der Elsken
Een foto uit de jaren 70 van Ed van der Elsken. Een ouder echtpaar met badkleding aan loopt op het strand, met daarachter een jong stel zonder kleren. Het oudere stel voelt zich duidelijk ongemakkelijk in deze situatie. Met kleren aan voelen zij zich zelfs naakt. Je ziet ze denken: wat gebeurt er tegenwoordig allemaal in deze wereld? Het jongere stel is duidelijk trots. Trots op hun mooie lichamen. En trots op het besef ze zo ruim van geest zijn. Voor hen bestaan er geen taboes meer. Zij lopen daar om de wereld te laten zien dat zij de nieuwe mensen zijn. Een duidelijker beeld van de generatiekloof in de jaren 70 kun je bijna niet geven.


Ed van der Elsken (1925 - 1990)
Toen deze foto gemaakt werd, was ik ongeveer net zo oud als het jonge stel. Ongetwijfeld had ik mij toen volledig met hen geïdentificeerd. Die ouwe knarren begrepen er niets van, zou ik gezegd hebben. Zo moest je leven in de "nieuwe tijd": vrij, niet zo preuts, je nergens voor schamen. Alles moest kunnen. In de toekomst zouden wij alles anders en beter doen. Een leven zonder domme conventies en achterhaalde taboes lag in het verschiet.

Maar nu in 2013 ben ik ongeveer net zo oud als het oudere echtpaar op de foto en kijk ik daar toch wat  anders tegenaan. Ik begrijp en heb begrip voor hun gevoel voor gêne. Het overkomt hun ook maar. Zij hebben hier ook niet om gevraagd. Zij zijn net als ik nu in een wereld beland waarin ik het gevoel heb er steeds minder grip op te hebben. Langzaam maar zeker raakt iedereen "uit de tijd". 


En Van der Elsken liep daar in de jaren 70 op het strand en zag dit allemaal in één flits. Hij aarzelde geen moment en drukte af. Het werd voor mij een Foto met een grote F.




No comments:

Post a Comment