Sunday, January 4, 2015

Derde industriële revolutie

De laatste tijd lees ik regelmatig berichten over een op handen zijnde "Derde Industriële Revolutie". Tijd om even te googlen. Het eerste wat ik me afvroeg, was wat waren de de eerste twee industriële revoluties ook al weer? De eerste wist ik nog wel: de komst van de stoommachine, laten we zeggen rond 1800. Dat zorgde voor een verschuiving van productie in kleine werkplaatsen naar grote fabrieken. Niet alleen de productie werd dus massaal, maar ook de mensen trokken massaal naar de steden.

De tweede IR kwam door de mogelijkheden die elektriciteit, de verbrandingsmotor en aardolie als energiebron boden (grofweg 1900). Massaproductie van eindeloze hoeveelheden gebruiksgoederen, maar ook bijna ongelimiteerde mogelijkheden voor vervoer van mensen, grondstoffen en producten.

Weer 100 jaar later - het is makkelijk om met hele eeuwen te rekenen - is er dan de Derde Industriële Revolutie. Ook hier zien we dat technologische ontwikkelingen voor enorme en ook onomkeerbare veranderingen zorgen. We zitten er midden in. Maar als ik het goed begrepen heb, staat ons nog veel meer te wachten. En de meest genoemde naam van de man die al die veranderingen aankondigt is Jeremy Rifkin. Hij heeft er ook een boek over geschreven, met de niet verrassende titel "De Derde Industriële Revolutie". Dat heb ik niet gelezen, maar op het internet wemelt het van de filmpjes waarop deze "goeroe" zijn zegje doet. Zullen we maar eens naar hem kijken en luisteren?



No comments:

Post a Comment