Monday, January 12, 2015

Brief aan Allah

Geachte Allah,

Het is een beetje raar, ik weet het, om een brief te schrijven aan iemand waarvan je niet gelooft dat die bestaat. Wees gerust, ik discrimineer niet, want in Uw collega God geloof ik ook niet. Waar dan wel in? Het is misschien laf, maar ik weet het niet. Ik ben bang dat ik zelfs niet eens een vage "ietsist" ben.

Maar laat ik me nu eens voorstellen dat U wel bestaat. Niet zo moeilijk, want door de gewelddadige gebeurtenissen van de laatste jaren, en die van vorige week in Parijs in het bijzonder, door mensen die zich beroepen op U, Uw profeet of Uw leer, bent U volop in de aandacht.
Ik neem trouwens aan dat U net als wij allemaal erg geschokt bent door de gebeurtenissen in Frankrijk de afgelopen week. Natuurlijk geloof ook ik niet dat deze afschuwelijke moorden echt uit Uw naam gepleegd zijn. Geen enkel opperwezen kan zoiets van zijn volgelingen verlangen. Dan is het geen godsdienst meer, maar een moorddienst. En ik twijfel er ook niet aan dat de overgrote meerderheid van de moslims deze wandaden sterk afkeurt. Sterker, ze hebben er zelf de meest last van.

Maar wel duidelijk is dat er onder Uw volgelingen nogal wat lieden rondlopen die erg radicale ideeën uit Uw Heilige Schrift halen. Nu staan er in de bijbel ook nogal wat teksten die je in deze tijd beter niet letterlijk kunt nemen. Ik weet niet precies hoe hedendaagse christenen hier mee om gaan, maar tot grote problemen in de vorm steniging of moord op ongelovigen en andere anders denkenden leidt het in ieder geval niet.


Nu weet ik wel dat in Uw godsdienst geen sprake is van een beloofde wederopstanding van de profeet, maar zou U Mohammed als een soort verrassing niet nog een keer naar de aarde kunnen sturen met de opdracht Uw ideeën en bedoelingen die in de koran staan nog een keer te komen uitleggen? Het zou misschien heel veel angst, ellende en onnodig sterven kunnen besparen.

Tot slot, mocht U in de nabije toekomst contact met hebben met Uw collega God - U heeft vast een "lijntje" met Hem - vraag dan of Hij Zijn Zoon ook even langs stuurt. Volgens mij lopen er hier op aarde ook een paar christenen rond die de boodschap in de bijbel niet helemaal goed begrepen hebben. Ze zijn net als Uw fanatieke aanhangers gemakkelijk te herkennen. Het zijn mannen, ze dragen lange rokken en ze heten geen Sinterklaas.

Met vriendelijke groeten,

Jaap Kiers

No comments:

Post a Comment