Tuesday, January 20, 2015

Chocolade, de pure verleider


Al meerdere keren heb ik een blog gewijd aan de voedselproblematiek in de wereld. Dat interesseert me. Maar aan het zelf nuttigen, laat staan bereiden van voedsel heb ik nog nooit een woord vuil gemaakt. Ik heb er gewoon geen belangstelling voor. Maar er is één uitzondering en daar wil ik één keer een blog over schrijven: chocolade. Pure chocolade, ik ben er niet verslaafd aan, maar een dag zonder  is toch een stuk minder leuk. Samen met een kop zacht ruikende kruidenthee met een beetje honing is dat elke keer weer een feestje.
In Nederland heb ik alle merken die ik in de winkels kan vinden al een keer uitgeprobeerd. Maar als ik in het buitenland ben, dan ga ik speciaal bij verschillende supermarkten boodschappen doen op zoek naar nog onbekende merken. En dan zocht ik tot nog toe altijd naar de chocolade met het  hoogste percentage cacao dat ik kon vinden. Onder de 70% cacao gun ik geen blik meer waardig. Maar nu weet ik wat voor mij het beste is. Mijn favoriet is chocolade van het Zwitserse merk Lindt. En dan vind ik de repen van 85% cacao het lekkerst. Dat heeft een heel sterke chocoladesmaak, die lang in je mond blijft hangen. Anders dan bij chocolade met lagere percentages cacao kun je er daardoor ook niet te veel van eten. Voor mij als bijna verslaafde is dat een goede zaak.


Dat ik weet dat chocolade van 85% cacao voor mij het beste is, heb ik te danken aan mijn oudste dochter. Mijn voorkeur kennende heeft zij, als ervaren en gedreven warendeskundige (en dan van eten en drinken in het bijzonder) voor mij een zoektocht ondernomen. Zij kwam vorig jaar aan met chocolade van 99% cacao. Vol verwachting probeerde ik het. Ik werd al gewaarschuwd dat ik niet te grote stukken tegelijk moest eten. Maar zelfs heel kleine stukjes waren voor mij te heftig. Bij zo'n hoog percentage proef je eigenlijk alleen maar cacao. Alsof je een lepeltje cacaopoeder op je tong legt. De chocoladesmaak is er niet meer.
Nu kreeg ik van haar een reep van hetzelfde merk van 90% cacao. Weer was ik benieuwd of de smaak daarvan die van 85% zou overstijgen. En weer is het antwoord voor mij: nee. Het is lekker, maar toch vind ik dat de cacao de smaak chocolade dan te veel weg drukt. Nee, verder dan 85% wil ik niet gaan. Een lange zoektocht is hiermee dank zij mijn dochter tot een einde gekomen. Daarom voor jou Mariek deze blog.

No comments:

Post a Comment