Tuesday, September 11, 2012

Zwevend naar de toekomst

Morgen gaan we weer met z'n allen stemmen. Nou ja met zijn allen, zo'n 70 of misschien 80% van de kiesgerechtigden. 40% van die stemmers zal het daar moeilijk hebben. De z.g. zwevende stemmers. 
Als u mijn blogs gelezen heeft, zult u weten op wie ik deze keer ga stemmen. Ja, "deze keer", want ik ben al jaren een zwevende kiezer. En voor mijn doen wist ik het deze keer vrij snel.

Ik ga niet proberen u over te halen om ook op die partij of persoon te stemmen. Toch heb ik een stemadvies. Stem morgen op een man/vrouw of partij waarvan u denkt: die visie, ideeën, plannen zijn reëel en "toekomstproof". Hoe ongewis die toekomst ook is. En niet op een partij die in het verleden blijft hangen en denkt dat de oplossingen van gisteren ook goed genoeg zullen zijn voor die van morgen. Dat is namelijk zeker niet het geval.

De geschiedenis geeft ons geen blauwdruk voor de toekomst, maar wat je er wel uit kunt leren is dat als een land, of zelfs een groot rijk, zich afsluit voor invloeden van buitenaf, uit een gevoel van superioriteit of angst, het zijn eigen doodvonnis getekend heeft.

No comments:

Post a Comment