Saturday, September 1, 2012

Samsom een David?

Wie gaf er 2 weken geleden nog iets voor de kansen van de PvdA en haar voorman Diederik Samsom? Ik zeker niet. De partij dreigde gemarginaliseerd te worden, overvleugeld door de linksere en meer populistische SP van Emiel Roemer.
Maar wat gebeurt? Er zijn twee televisiedebatten met de lijsttrekkers geweest en de kansen lijken gekeerd. Ineens is de ster van Samsom gaan stijgen. Hoe kan dat zo ineens?

Ik heb die debatten gezien en denk dat ik de verklaring weet. Volgens mij heeft het met de lengte van Diederik Samsom te maken. Tussen de andere lijsttrekkers staand viel mij op hoe klein hij eigenlijk is. In negen van de tien gevallen is dat volgens mij een nadeel. Maar Samsom haalt hier alleen maar voordeel uit. En dat komt door de manier waarop hij staat. Helemaal rechtop en goed vast op zijn benen. Zo van: kom maar op, ik ben wel klein, maar ik lust jullie rauw. Mensen krijgen hier sympathie voor. "Kijk dat kleine ventje eens, hij steekt ze allemaal in zijn broekzak. Prachtig!", zeggen ze tegen elkaar.
Nog 2 weken volhouden Diederik, dan ben jij de David die de reus Samson (één letter verschil maar) versloeg. Oh nee, dat was Goliath, maakt niet uit, ook een reus.

No comments:

Post a Comment