Saturday, November 16, 2013

Missverkiezing niet namens mij

Het zal je maar gebeuren. Er raast een alles verwoestende tyfoon over je land. Geen huis en boom meer overeind en duizenden doden achterlatend. En dan zijn er mensen die bedenken dat er juist in jouw land, te midden van die totale chaos, een grote internationale missverkiezing gehouden moet worden. Ja, en wij sturen ook een miss: de - ik ken het bijna niet uit me bek kraige - Rotterdamse Wendy-Kristy Hoogerbrugge.

Nou vind ik missverkiezingen sowieso een raar fenomeen. Ik kan er nooit meer van maken dan dat er een stel halfnaakte mokkels, met van die enge kunstkoppen, langs een rij ouwe viespeuken loopt. Die geilneven wijzen dan op een volstrekt onnavolgbare wijze - waarschijnlijk iets dat te maken heeft met wat er achter de schermen gebeurt - een winnares aan. En dan vliegen al die heksen met blikkerende tanden en van haat glanzende ogen, de winnares "liefdevol" om de hals om haar "van harte" te feliciteren met haar overwinning.

Normaal gesproken maak ik me absoluut niet druk om deze waanzin van impotente tietengluurders en snollen in badpak op hoge hakken, maar nu loopt het toch de spuigaten uit. Voor die poppenkast stappen 90 van die meuten op kosten van God weet wie in het vliegtuig, business class  uiteraard, vliegen naar Manilla  en gaan daar drie weken lang in dure hotels van het goede leven zitten genieten. Als we die Barbies gewoon thuislaten en dat geld niet aan deze waanzin besteden, maar naar de Filipijnen sturen, dan kunnen we de bedeluitzending van a.s. maandag op de televisie wel schrappen.

Nee, ik begrijp het allemaal niet goed, lees ik in de krant van vandaag. Dit is niet zo maar een miss-verkiezing, dit is een Miss Earth Verkiezing! Nooit van gehoord, dus even gegoogeld. Deze missen zijn niet alleen maar mooi, maar die gaan ook heel veel goed werk doen. En wat gaat onze Rotterdamse - grrrrr!!! - Wendy dan in Manilla doen? Ze neemt een koffer vol  met knuffels mee voor die arme kinderen daar ...

Ach, dat is lullig, zult u misschien zeggen: zo'n dom blondje even in de zeik zetten. Misschien heeft dat meissie in het verleden als Miss Earth Nederland wel heel veel goed werk gedaan. Nou  inderdaad, in de krant vertelt ze dat ze in Afrika is geweest en daar gewoon in de modder (ja, ja ...) kleding en eten heeft uitgedeeld. Niet van haar eigen geld natuurlijk, maar toch. Nieuwsgierig geworden heb ik haar ook even gegoogeld. Misschien is ze veel te bescheiden (of te kort van memorie) om al haar andere goede werken te vermelden. Wat heeft onze mooie Wendy nog meer gedaan, behalve dan het opzichtig tonen van haar lichaam voor eigen eer en glorie? Helemaal niets! Ze is een derderangs presentatrice die voor bedrijven probeert allerlei dure, nutteloze klerezooi aan de man te brengen. Liefdadigheid, het hart op de goede plaats? Amme hoela.

Beste Wendy, ga jij lekker in je badpakkie en op hoge hakken over dat podium lopen paraderen en bewaar die knuffels maar voor die vieze, ouwe, rijke mannetjes op de eerste rij. Die zijn daar blijer mee dan  die arme kinderen die wel wat anders kunnen gebruiken. Maar wil je er dan wel bij zeggen:
"Ik loop hier voor Nederland, maar niet namens Jaap Kiers, want die wil hier helemaal niets mee te maken hebben".

No comments:

Post a Comment