Friday, April 24, 2020

De Tiger king is de Lyer King


In 2005 verbaasde ik me er over hoe het mogelijk was dat de Polen massaal massaal stemden op boerenpummels als Jarosław Aleksander Kaczyński en zijn tweelingbroer. In 2011 werd dit raadsel voor mij opgelost. Tijdens onze camperreis door Polen zag ik onderweg talloze klonen van de Kaczynski broeders rondlopen. Zij waren gewoon het gezicht van Polen. Eén van hen is nu overleden - vliegtuigongeluk - maar de de Jaroslaw is nog steeds de premier met zijn uiterst nationaal conservatieve PiS partij. Dus veel is daar dus kennelijk nog niet veranderd.


Drie en een half jaar lang had ik dezelfde vraag bij de verkiezing van Donald Trump tot president Amerika. Maar ook op die vraag heb ik het antwoord gevonden. Kijkend naar de Netflix serie The Tiger King zag ik allemaal "Trump kloons". Mensen zijn niet alleen gek op dit soort gekkies, ze zien een soort evenbeeld van zichzelf in hen. En daarom stemmen ze ook op ze! Maar als het liedje The Lyer King een goede indicatie is, bevalt deze identificatie steeds minder Amerikanen. 





2 comments:

  1. Indeed. Hope they vote out that horrible man; never ever liked him. Total crook and liar (:

    ReplyDelete
  2. interesting comment from this person , anonymous of course , trump a crook and a liar , yeh right ! as trump is heading for the biggest landslide victory in history haha

    ReplyDelete