Monday, February 13, 2017

GEDICHT: "Als daar muziek voor is" - M. Vasalis

Ter afwisseling van al het harde politieke geweld in deze spannende en onzekere dagen even tijd voor iets moois, iets eerlijks. Een gedicht van de dichteres M. Vasalis (pseudoniem voor Margaretha Leenmans, 1909 - 1998). Het is een prachtig gedicht over de oudere mens. Niet zoals bijna altijd gezien als een stumper, een hulpbehoevende of een probleem, maar als iemand die er in het leven mag zijn met een eigen kracht, schoonheid en betekenis. Voor een oude bok zoals ik er één ben is dit gedicht een zonnestraaltje dat doorbreekt tijdens een lange, donkere, bewolkte dag.


Als daar muziek voor is, wil ik die horen:
ik wil muziek voor oude mensen, die nog krachtig zijn,
en omgeploegd met lange, diepe voren
en ongelovig. Die de wellust en de pijn
nog kennen. Die bezaten en verloren.
En àls er wijsheid is, die geen vermoeidheid is,
en helderheid, die geen versterving is
wil ik die zien, wil ik die horen.


En anders wil ik zot en troebel zijn.

M. Vasalis

No comments:

Post a Comment