Wednesday, September 23, 2015

Brief aan Mark Rutte: zijn mensen 'too small to save"?

Beste Mark,

Ik zou me er niet meer mee moeten bezighouden, met werkgelegenheid. Ik ben zelf inmiddels vijf jaar officieel met pensioen na een arbeidzaam leven (minus mijn studietijd) van 40 jaar.  En ik geniet met volle teugen van deze periode. Toch houdt het onderwerp me bezig. Om me heen zie ik, ondanks dat de economie weer wat aantrekt op dit moment, te veel mensen die ongewenst en langdurig werkeloos aan de kant staan.

En dat zijn niet de minsten. Allemaal goed opgeleid, vakbekwaam, gemotiveerd om weer aan de slag te gaan. Maar het lukt ze niet. Wel soms incidenteel kleine klusjes en vrijwilligerswerk en heel veel zinloze en verplichte sollicitaties. En dan krijgen ze daar ook nog eens gratis de digitale vernederingen van die fijne en zo empathische instelling het UWV (Uw Wens Vervalt) bij. Het UWV, dat door personeelstekort alleen nog maar op digitale wijze contact heeft met haar cliënten, lees "gevangenen". Als je namelijk leest hoe dat gaat, krijg je het idee dat die organisatie de mensen het liefst zo lang mogelijk werkeloos houdt, dan blijven zij tenminste "in business".
 
Enfin Mark, genoeg ergernis geventileerd, dacht ik zo. Kan het ook anders? Dat is een relevantere vraag. Natuurlijk kan dat. Een van de mensen die wat mij betreft een betere kant uit wijst dan die zinloze en leugenachtige spotjes van  de UWV is de Britse econoom Tony Atkinson. In de Volkskrant van 19 september houdt hij een betoog tegen de steeds verder gaande ongelijkheid in inkomen en welstand. Volgens het heersende neo-liberale gedachtegoed, waar jij zo'n warm pleitbezorger van bent, is dat juist goed. Als de rijken rijker worden, profiteren de niet-rijken en ook armen daar namelijk vanzelf van. Niet dus. De cijfers bewijzen al jaren het tegendeel. Met de huidige stand van zaken (na een grote crisis, monetaire problemen en verdergaande automatisering) is het zelfs zo dat reguliere arbeid (dus passend werk waar je normaal voor betaald wordt, met voldoende rechtszekerheid) voor steeds grotere groepen mensen onbereikbaar wordt. 

Het voorstel van Atkinson is: overheid grijp in. Treed op als ultieme reddingsboei, net zoals dat nu voor  banken geldt. Als mensen geen werk meer kunnen vinden, bied ze dan een baangarantie tegen minimumloon aan. Bijvoorbeeld in verzorgingstehuizen, kinderopvang, milieu, thuiszorg, onderwijs, enz. In die sectoren zijn duizenden banen weggesaneerd, zonder dat er in de markt banen voor in de plaats zijn gekomen. Af zijn we van die zinloze sollicitaties, de vernederingen door het UWV, de controles alsof je een misdadiger bent. Weg met dat stempel "langdurig werkloze", maak er weer MENSEN van. Als bankdirecteuren door wanbeleid en hebzucht hun toko kapot laten gaan, worden ze met vele miljarden overheidsgeld weer op de been geholpen. Ze zijn immers "too big to fail". Maar als gewone mensen buiten hun schuld buitenspel komen te staan, sturen we de digitale bloedhond UWV op ze af om ze te "helpen". Zijn die mensen soms "too small to save?" Kun je me dat niet eens een keertje haarfijn uitleggen, beste  Mark? Het kan mooi bij ons volgende boottochtje. Dan mag Jort ook mee.

Met vriendelijke groet, Jaap Kiers

4 comments:

  1. En dan moet je met je universitaire graad opeens vuilnis ophalen? Wat jij voorstelt bestaat al, dat is dat verplicht werken voor je uitkering. Waardoor er in Rotterdam letterlijk promovendi papier stonden te prikken en vuilnismannen ontslagen werden om vervolgens voor (nog) minder geld hetzelfde werk te moeten doen.

    Maar de echte problemen ontstaan tussen nu en 2 jaar, schat ik zo in. Dan komen al die mensen op straat te staan die onder de nieuwe wet van juli 2015 precies 2 jaar (het maximum) hebben gewerkt in tijdelijke contracten en uiteraard geen vast contract krijgen. Want de overheid kan wel proberen af te dwingen dat mensen een vast contract krijgen door maximaal 2 jaar tijdelijk in te voeren, de bedrijven hebben daar geen zin in. Die zetten hun werknemers dan liever na 2 jaar op straat. Voor hen 100 anderen, toch?

    Dus ben ik alvast maar weer op zoek naar een nieuwe baan en heb ik alle illusies van ooit een eigen huis bezitten uit mijn hoofd gezet. Dan maar tot in de eeuwigheid huren, wat op maandbasis een stuk duurder is dan kopen. Zeker 2 tot 3 keer zo duur zelfs.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Hallo Emmi,

    Dank voor je uitstekende reactie. Inderdaad, jij bent één van de mensen die ik in gedachten had bij het schrijven van deze blog. En de vooruitzichten wat de werkgelegenheid betreft zijn inderdaad slecht. Juist ook omdat het er veel op lijkt dat fenomenen "aantrekkende economie" en "dalende werkeloosheid" nog maar ten dele gelijk op gaan. En dat is nog verklaarbaar ook.
    Nee, mijn idee is niet om academici papiertjes te laten prikken. Of zoals mijn vader me altijd voorhield: "In de crisis (die van de jaren 30 van de vorige eeuw) stonden de ingenieurs als conducteur op de tram, Jaap". Helaas is er wat dat aan gaat dus niet veel veranderd.
    Maar redelijk passend werk, in goed overleg besloten, moet toch mogelijk zijn. Er zijn volgens mij (en jou ook waarschijnlijk) zo veel sectoren waar jij met jouw talenten en opleiding zulk mooi en nuttig werk zou kunnen doen. En misschien wel voor minimumloon. Dat is lullig, maar beter dan papierprikken of zinloos solliciteren met het gehijg van het UWV in je nek naar tijdelijke baantjes waar je eigenlijk niets voor voelt.

    Voor alle duidelijkheid, ik heb uit het interview met Tony Atkinson in de VK slechts één van zijn ideeën en voorstellen gelicht. Hij zegt veel meer dat hier ook verband mee houdt en een beter en meer compleet beeld geeft van waar hij voor staat, ook in relatie tot het werkgelegenheidsvraagstuk.

    Groet, Jaap

    ReplyDelete