Thursday, October 23, 2014

Telefoongesprek: Henk Krol met Camiel Eurlings

Daags na het bericht dat Kierskeurig na het zomerblogreces weer in de lucht is, kregen wij van een bij de redactie bekende betrouwbare bron een interessant item aangereikt. Met het verzoek dit zo snel mogelijk wereldkundig te maken. Het betreft een opgenomen (afgeluisterd, gehackt of wat dan ook) gesprek tussen Henk Krol, plaatsvervangend fractievoorzitter van 50PLUS, en Camiel Eurlings, voormalig minister van Verkeer en Waterstaat en ontslagen CEO van de KLM. Na uitgebreid overleg over 'voors en tegens' hebben wij toch besloten deze informatie op de site te zetten.

In dit gesprek is alleen de stem van Krol te horen, maar ondanks dat is goed te begrijpen wat ons Camieleke ongeveer gezegd moet hebben. Hierbij het hele gesprek:


"Hallo Camiel, hoe gaat het? Met mij Henk Krol."
" . . . . . . "
"Nou, ik dacht, laat ik jou eens even bellen. Jij hebt het even niet gemakkelijk. En in moeilijke tijden leer je je vrienden kennen, niet waar?"
". . . . . "
"OK, vrienden zijn we nooit geweest, maar we hebben toch een aantal goede gesprekken gehad in de tijd dat je ook nog in de politiek zat."
". . . . . "
"Wat bedoel je daarmee, dat jij misschien ook wel weer in de politiek wilt? Wat heb ik daar mee te maken?"
". . . . . "
"Je wilt zeggen dat het in verband daarmee misschien niet verstandig is om met mij te praten omdat ik nu ook wat probleempjes heb met onterechte subsidies, fraude, betalingsachterstanden en dergelijke? In de eerste plaats is dat allemaal roddel en zwartmakerij. En ten tweede, wie komt er achter dat wij tweeën nu over de telefoon met elkaar praten?"
". . . . . . "
"Nou ja, wat ik je vragen wilde, is of je in de situatie waarin je nu zit en ook met het oog op je toekomst geen behoefte hebt aan iemand die wat PR-werk voor je doet. Als jij mij tot je woordvoerder maakt, dan kan ik je een tijdje uit de wind houden tot het tijd is voor een nieuwe stap in je carrière."
". . . . . "
"Wat? Heb je Jack de Vries al benaderd om dat te gaan doen? Die onbetrouwbare huichelaar is wel de laatste die jij nodig hebt, Camiel. Kijk eens hoe hij zijn eigen PR geregeld heeft? Rotzooien met een ondergeschikte en het lieve eigen vrouwtje met koters thuis laten zitten. En niet eens in staat dat stil te houden! Kijk ook eens naar hoe vakkundig hij Balkenende de vernieling in geholpen heeft. Acht jaar lang moeizaam aan laten modderen als premier en hem vervolgens in de stront laten zakken."
" . . . . . . "
"Nee, dit is niet bedoeld om de aandacht van mijn eigen problemen met mijn financiële handel en wandel af te leiden. Dat zijn zaken die waaien vanzelf weer over. Ze hebben geen poot om op te staan. Daar heb ik goed voor gezorgd, hoor. 
Maar kijk, wat anders is dat mijn toekomst niet bij 50PLUS ligt natuurlijk. Dat clubje van fossiele ruziemakers is ten dode opgeschreven. Dus kijk ik eens om mij heen of ik niet mijn oude métier van PR-man weer op kan pakken. Ik ben toch in het verleden een verdienstelijk en gewaardeerd voorlichter van de VVD-fractie in de Tweede Kamer geweest, zoals je weet."
". . . . . . . "
"Je hebt geen belangstelling? Even goede vrienden. Maar nog even iets anders, heb jij er wel eens aan gedacht om je bij onze club aan te sluiten?"
". . . . . . . "
"Nee, niet bij 50PLUS natuurlijk, die andere club. Je weet wel die van de 'jongens van het handje'."
". . . . . "
"Snap je het niet? Emiel, laten we elkaar geen mietje noemen, sorry voor de gekozen uitdrukking. Maar jij bent een heel knappe man, en ik heb daar verstand van. Dat kun je wel zeggen, toch? Je moet aan elke vinger van je hand een vrouw kunnen krijgen, maar die komt maar niet ... Ja, je had een bloedmooie Hongaarse vriendin, waar je zogenaamd de politiek voor uit gegaan bent om een gezinnetje mee te stichten. Maar die liep direct daarna bij je weg. Geeft toch te denken, niet waar. En dan onlangs die Wendy, ook een schoonheid, waar je afgelopen zomer in Brazilië zo opzichtig voor de camera mee over het strand liep te paraderen ... Ook zo maar verdwenen. 
Emiel, in alle eerlijkheid: ben jij eigenlijk niet gewoon van onze kant? Als ik je alvast kosteloos mag adviseren: je bent al uit de kist, kom nu ook maar uit de kast.
Piep ... piep ... piep ... Goh, hij heeft opgehangen."

No comments:

Post a Comment