Sunday, October 19, 2014

Het is voorbij die lange zomer

Als het bootje weer op de wal staat - de komende winter voor het eerst onder de eigen carport - dan weet je dat de zomer echt voorbij is. Een lange zomer. Zes maanden lang heb ik blog-vakantie gehad. Het was ook een mooie zomer. Veel mooi weer. En veel tijd en gelegenheid om er van te genieten. Met het bootje heb ik op de Waddenzee gezworven. Ook een paar weken op de Duitse Wadden, maar dat viel wat tegen.
De Duitsers hebben vrijwel alle platen, stranden en geulen dichtgespijkerd als "Schutzgebiet 1", wat betekent dat je er helemaal niets mag. Zelfs niet uit je bootje stappen als je in de vaargeul droogvalt. En buiten de vaargeul mag je al helemaal niet komen. Opvallend vond ik trouwens wel dat ik ondanks al deze extreme milieumaatregelen veel minder zeehonden gezien heb dan op de Nederlandse Wadden ... Voor meer bootavonturen, kijk op manboothond.nl.


In Scandinaviƫ, waar Marja en ik 5 weken lang met de camper rondgetoerd hebben, is dat allemaal heel anders en vooral veel relaxter. We zijn door Noorwegen naar het noorden tot aan het plaatsje Skitbotn (een paar honderd kilometer ten zuiden van de Noordkaap) gereden. En via Finland en Zweden weer naar huis. In Scandinaviƫ bestaat het zogenaamde "Allemansrecht". Dat betekent kortweg gezegd dat je overal mag kamperen als je maar geen overlast veroorzaakt en goed op het milieu past. Kijk, zo wil je als volwassen en weldenkend mens behandeld worden. Kunnen we in Nederland nog wat van leren.

1 comment:

  1. Zeker lekker veel naar bootjes gekeken Jaap. Het is een prachtig gebied, weer of geen weer.

    ReplyDelete