Tuesday, April 30, 2013

Veruit de meeste mensen deugen gewoon.

Onze Nationale Ombudsman Prof. Dr. Alex Brenninkmeijer heeft zijn jaarverslag de onheilspellende titel meegegeven "Mijn onbegrijpelijke overheid". Kijk, als een boerenlul als ik zou zeggen dat de logica van de maatregelen en het beleid van de overheid mij vaak ontgaat, dan kijkt niemand daar van op. Maar als een geweldenaar als Alex Brenninkmeijer dat als titel van een jaarverslag kiest, dan wordt het tijd om daar meer notitie van te nemen. In de bijlage "Letter & Geest" van het dagblad Trouw stond een interview met hem.


Een paar uitspraken:
" ...Kabinetten volgen elkaar in dit land steeds sneller op, ... met nieuwe ministers en staatssecretarissen, die stuk voor stuk een enorme dadendrang hebben, ... Dat verdraagt geen enkele samenleving. Je krijgt plak- en pleisterwerk ... regeren is vooruitzien, over een langer tijdvak dan twee jaar. Pas over een periode van vijf of tien jaar kun je een visie ontwikkelen ... ".


" ... Je ziet helaas steeds vaker dat er politieke keuzes worden gemaakt waarvan elke deskundige direct zegt: waar is dit op gebaseerd? Neem de aanpak van de fraude in de sociale zekerheid. Per 1 januari zijn de sancties daarop vertienvoudigd. De vorige minister van sociale zaken Henk Kamp beargumenteerde dat met de stelling dat fraude zo ernstig is dat we dat veel strenger moeten bestraffen. ...Ik ben eens nagegaan hoe vaak deze vorm van fraude voorkomt. Wat denkt u? In 0,001 van de gevallen! Met zo'n wet pak je dus een probleem aan dat niet bestaat. ... "

" ... De goede verbinding tussen overheid en burger raakt zoek. Uit metingen blijkt dat het vertrouwen in politici op het niveau staat van dat in een autoverkoper. Dat zou natuurlijk alle alarmbellen moeten laten rinkelen. We worden opgescheept met een verkoopverhaal van 'Deze wet is nodig'. - alsof het een accessoire van een auto is. Terwijl die wet aantoonbaar overbodig is. ... "


" ... Dat is nou net het probleem. De overheid wil de hele samenleving beheersen. Onderwijs, jeugdzorg, gezondheidszorg: de overheid is met haar wetten, regels en eisen overal binnengedrongen. Ze vernietigt daarbij initiatieven van betrokken burgers, ze rijdt er met een shovel doorheen en vermorzelt een hele infrastructuur. ... Natuurlijk is toezicht noodzakelijk, natuurlijk moet er gekeken worden naar kwaliteit. Maar de overheid knijpt de goede intenties fijn, doordat zij beschikt over geld. ... "

"... Het fundament van de wet- en regelgeving is fout, want zij is gebaseerd op wantrouwen. Mijn uitgangspunt is dat het overgrote deel van de mensen deugt. Dat zeg ik niet zomaar, dat zeg ik op basis van uitgebreid onderzoek en ervaring. Als ik een ergens een toespraak houd, vraag ik meestal: hoeveel procent van de mensen deugt, denkt u? Er zijn mensen die zeggen 50 procent, anderen 80 of 90 procent. En dan zeg ik, bijna triomfantelijk: ruim 98 procent. ... Bij de belastingdienst komt 98,6 procent van de aangiften correct binnen, ... . Veruit de meeste mensen deugen gewoon. Wat willen we nog meer? We leven in een fantastische samenleving."

Als ik dit lees, denk ik: waarom is er geen "Ombudsmanpartij" met Alex Brenninkmeijer als lijsttrekker? Mijn stem zou hij zeker hebben. Die van jou ook?

No comments:

Post a Comment