
Na ongeveer 10 minuten lopen had ik het vermoeden er dicht bij te zijn. Ik besloot aan een jonge dame, die haar fiets van het slot af haalde, de weg te vragen.
"Ik heb geen idee. Ik weet niet eens wat het is.", was haar antwoord.
"Maar dat is het beroemdste museum van Nederland", zei ik door een niet beheerste schoolmeestersreflex. Ze verontschuldigde zich en fietste weg, mij verbijsterd achterlatend. De vraag "zou het onderwijs zo'n 25 jaar geleden, toen deze jongedame naar school afgeschaft zijn?" haakte zich in mijn hoofd vast.
Ik vervolgde mijn zoektocht. Even verder kwam ik een dame van mijn leeftijd tegen. Die weet het zeker, dacht ik. Maar haar antwoord was:
"Ja, ik weet dat het heel dicht bij is, maar waar precies, dat zou ik niet weten."
De eerste vraag was uit mijn hoofd verdwenen. Het probleem was veel groter. Mijn aanname dat "vroeger" het onderwijs veel beter was, werd in één klap weggevaagd. Een golf aan vragen en nieuwe onzekerheden kwam als een tsunami op mij af. Is er ooit goed onderwijs gegeven? Heeft onderwijs wel nut? Waarom geven we er eigenlijk zo veel geld aan uit? Wat leren we kinderen en jong volwassenen eigenlijk? Wie het weet, mag het zeggen.
No comments:
Post a Comment