Thursday, January 14, 2021

Brief aan alle collega-senioren

Beste collega-senior,

Afgeschrikt door horrorverhalen over het CBR (Centraal Bureau voor Rijvaardigheid) in de media  heb ik meer dan een jaar in de rats gezeten of ik na een medische keuring als bijna 75-jarige mijn rijbewijs wel op tijd kon laten verlengen. Voor een evt. afkeuring was ik niet bang, maar er werd melding gemaakt van wachttijden van meer dan jaar. Wat hierbij het probleem of de problemen waren, daar had en heb ik nog steeds geen idee van.

"Het verlengen van  een rijbewijs is lastiger dan het uitreiken van een visakte", was een uitspraak in een krant van Alexander Pechtold - vorig jaar ingevlogen als directeur van het CBR om de grote problemen te helpen oplossen. Dat was de enige informatie ik kon verkrijgen. Of en hoe hij dat gedaan heeft, weet ik niet, maar de omslag is spectaculair. Dit is mijn verhaal. 

Afgelopen december kreeg ik bericht dat ik er aan moest denken om mijn rijbewijs te laten verlengen, omdat het begin mei 2021 verlopen zou zijn. Omdat ik in augustus van 2020 75 jaar was geworden kon dat alleen als ik medisch goedgekeurd zou zijn. Na de jaarwisseling ben ik er direct mee aan de slag gegaan, hopend dat 5 maanden lang genoeg zou zijn voor het CBR om dit administratief af te handelen. Al maandenlang gruwde ik van de verhalen van ouderen die vastgelopen waren in de bureaucratie van het CBR en hun auto noodgedwongen ongebruikt voor de deur moesten laten staan. In de loop van vorig jaar kwam er een tegemoetkoming door de gedupeerden een jaar lang respijt te geven en hen toe te staan met een verlopen rijbewijs rond te laten rijden, mits ze in Nederland bleven. Maar daar had ik weinig aan, omdat ik geen auto maar wel een camper heb en ik als de coronaperikelen het toelaten in het voorjaar graag naar Finland en Zweden zou willen gaan.
De keuring was snel geregeld. Daar zijn speciale bureaus voor. Op 12 januari ben ik gekeurd. Na afloop zei de arts dat hij geen enkele reden zag om mij niet goed te keuren. Ik zou vanzelf daarover bericht ontvangen van het CBR. Op mijn vraag of ik hiermee verzekerd was van een vlotte afwikkeling van mijn aanvraag, zei hij dat dat lang niet zeker was. De verdere afwikkeling lag in handen van het CBR. Hij had geen idee of de zaken daar inmiddels vlot verliepen. Hij dacht dat ze de grootste achterstand daar wel weggewerkt hadden. Maar ik had meer het idee dat hij dat zei om mij gerust te stellen, dan wel de deur uit te werken.
Maar wie schetst mijn verbazing. De volgende dag kreeg ik een mail van het CBR waar in staat dat ik goedgekeurd ben en dat ik tot 22 januari 2022 de tijd heb om bij de gemeente de verlenging van mijn rijbewijs aan te vragen. En dat is een kwestie van dagen, heb ik begrepen. Voor de zekerheid heb ik nog even met het CBR gebeld en gevraagd of mijn veronderstelling klopte. En ja, het is zo.

Daarom, beste collega-senioren - toch al een leeftijd waarop  nogal veel gesomberd wordt - laat ik besluiten met de volgende tegeltjeswijsheid:

Een mens lijdt dikwijls 't meest
Door 't lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.


No comments:

Post a Comment